Home / Nyheter / eSport kan ge stora intäktsmöjligheter3 min läsning
Esport - Det blir mer och mer populärt att betta på E-Sport

eSport kan ge stora intäktsmöjligheter3 min läsning

Inga Kommentarer

Esport

Den senaste omgången på det federala förbudet mot sportspel kan få stora effekter på spel som inte ens hade funnits när förbudet var på plats.

Etablerade sportliga ligor som NBA och NFL utgjordes som de förväntade mottagarna av Högsta domstolens beslut om lagen om professionell och amatörsportsspel. Medan dessa ligor kan skörda miljarder, är nya eSports ligor också redo att dra nytta av denna nya möjlighet.

Etablerade spelleverantörer som Paddy Power Betfair är redan på väg att utnyttja den expanderade spelmarknaden i USA. Med det nyligen förvärvade dagliga fantasysidan FanDuel ser det nyutvecklade bolaget eSports satsningsmarknader som en viktig tillväxtmotor.

I en intervju med Hollywood Reporter var FanDuel VD Matt King bullish på fantasy sportspel:

“E-sports is definitely an area of focus for us. If you look at Vegas, there are lots of people who bet on esports. To use a Wayne Gretzky analogy, ‘That’s where the puck is going.’”

Esport & betting förväntas att på boosta intäkterna

Både traditionella sportliga ligor och växande eSports-ligor ser legaliserad sportspel som ett sätt att öka engagemanget. Logiskt, om någon har en rotning eller ett ekonomiskt intresse för resultatet av en händelse, är det mer troligt att de tittar på det. Det betyder bättre betyg och i sin tur mer potential för reklamintäkter.

Extra engagemang från legaliserat spel är en stor anledning till att sportliga ligor är hausse på inkomstprognoser, med vissa förutsägda intäkter kan dubbla på baksidan av vadslagningen. eSports satsning kunde se liknande ökar. Ledande spelforskningsföretag Eilers & Krejcik prognoser att den globala ESports spelmarknaden skulle uppgå till 6,7 miljarder dollar år 2018 och så mycket som 13 miljarder dollar år 2020.

Den projiceringen kom före det federala förbudet mot sportspel i USA upphävdes. Esports är redan populärt i Storbritannien, Japan, Korea och Taiwan där vadslagning har varit lagligt i åratal.

Esport tillväxt fortsätter

Även om den största möjliga intäktstillväxten för eSports kvarstår i legaliserad vadslagning, har branschen också potential på andra områden. Enligt forskningsföretaget Newzoo förväntas reklam- och sändningsintäkter leda till en omsättning på 38 procent från år till år till över 900 miljarder dollar år 2018.

Det är långt ifrån branschen för några år sedan.

Livsstreams på webbplatser som Twitch kan rita tusentals, spel sänds på stora nätverk som ESPN och stora turneringar har prispuljer på 10 miljoner dollar eller mer. eGaming har också gett karriärerna av nu kända internetpersonligheter som PewDiePie och Ninja.

Dussintals spel har dragit miljontals vanliga spelare och åskådare, inklusive CS: GO, den senaste inkarnationen av den hyllade Counter-Strike första personskytten.

En annan är Legends League, som har varit en av de mest populära spelen i världen i åratal och har satsat sedan 2011. Legends World Championship lockar miljoner årligen och är en av de mest kollade sportevenemangen i världen.

Nu tar de flesta stora europeiska sportböcker satsningar på andra populära spel som Försvarets gamla (mer känt som DOTA), Smite, Starcraft, Overwatch och Hearthstone. Med spel som fortsätter att växa i popularitet och med den förestående utvidgningen av legaliserat spel i horisonten, bör eGaming fortsätta att öka sin intäkter och fläktbas under de närmaste åren och under överskådlig framtid.

Läs andra nyheter här!

0 Comments

Lämna en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

Scroll Up