Home / Uncategorized / Spelreklam förbud i Italien3 min läsning
spelreklam förbud

Spelreklam förbud i Italien3 min läsning

Inga Kommentarer

Italien spelundersökning tvivlar på effektiviteten av reklamförbudet för spel

Italien-spel-undersökning

Italiens spelreklam förbud är inte troligt att sänka landets antal problemspelare, åtminstone om resultaten av en ny spelundersökning är någon indikation. Idag släppte Italiens hälsovårdsinstitut Istituto Superiore della Sanità (ISS) resultaten av en undersökning som Italiens spelregulator AAMS beställde till nationens spelverksamhet.

Undersökningen frågade över 12k vuxna, vilket gör den till den största studien någonsin genomförd i landet. Undersökningen visade att 18,4m italienare – omkring 36,4% av befolkningen – spelade minst en gång under de senaste 12 månaderna. Det rangerar Italien femte bland stora europeiska länder när det gäller spelaktie, bakom Spanien (75,7%), Storbritannien (63%), Frankrike (56,2%) och Tyskland (39%). Av dessa 18.4m själar anses ungefär 13m ”sociala” spelare utan några problem som uppstår på grund av deras aktivitet. Cirka 2m anses vara ”låg risk” för att utvecklas till problemspelare, medan ytterligare 1,4m övervägs vid ”måttlig risk”. Italienarna är inte påverkade av spelreklamerna och sägs sig inte bry sig om ett spelreklam förbud. 

Hur spelar befolkningen?

De återstående 1,5m anses vara sanna problemspelare, även om endast 13k individer har varit så extrema att de har sökt professionell hjälp till sitt tillstånd. Undersökningen visade att problemspelare sannolikt kommer att vara mellan 55 och 64 år gamla och är mer benägna att gynna slots, videoterminaler och virtuell vadslagning, som alla huvudsakligen är landbaserade aktiviteter i Italien. Problemspelare var också mer benägna att gynna spelaktiviteter som inte godkänts av staten, både landbaserade och online och påstå sig inte bry sig om eventuellt spelreklam förbud.

Spegelstudier i andra länder fann ISS att Italiens problemspelare var mer benägna att missbruka alkohol, tobak och andra droger, vilket gör det mer korrekt att beskriva dessa individer som har svårt att motstå frestelsen i alla dess former, samt att bedöma och anpassa sig till riskabelt situationer.

Italiens nya regering tillkännagav nyligen planer för ett tecknade förbud mot spelannonsering och sponsring, tydligen av en önskan om att begränsa den ytterligare spridningen av problemspelande spelaktivitet. Detta förbud är för närvarande föremål för ett antal rättsliga utmaningar, inklusive flera framställningar som lämnats in i Europeiska unionens domstolar av mobilspelare LeoVegas

Motstånd mot spelreklam förbud

Men ISS- spelreklam förbud undersökning antyder att detta förbud sannolikt inte kommer att uppnå sina angivna mål. Undersökningen visade att endast 19,3% av italienarna som aktivt spelade förra året sa att de var inspirerade att spela efter att ha sett en spelannons, medan de övriga 80,7% sa att reklam inte hade någon effekt på deras villighet att spela. Moreno Marasco, chef för den italienska speloperatörsföreningen Logico, utfärdar ett uttalande som säger ISS-undersökningen ”visar att online-spel är en nästan obetydlig del av problemen” mot Italiens spelare. Marasco tillade att ”det skulle vara meningsfullt” att använda undersökningsresultaten om ineffektiviteten av spelannonsering när man formulerade landets spelregler.

0 Comments

Lämna en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

Scroll Up